4 Nadenkers voor het reboarden van organisaties

De coronacrisis heeft bedrijven in een lastige positie gebracht. Werkgevers worden gedwongen om hun werkwijzen en –processen drastisch te veranderen om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig kunnen werken. Binnen zeer korte tijd moesten werknemers thuis gaan werken en veranderden de bedrijven. Nu worden de coronamaatregelen langzaamaan versoepeld en kunnen we gaan nadenken over het reboarden. Hoe keren werknemers terug naar de werkvloer en waar moeten we bij stilstaan? EarlyBridge deelt 4 nadenkers over het reboarden van organisaties.

1. Moeten we zo veel mogelijk thuis blijven werken?

Een deel van de werknemers hangt de vlag uit wanneer zij weer naar het werk mogen. Een ander deel hangt de vlag halfstok, bij wijze van spreken. Maar liefst 80 procent van de ondervraagde Amerikanen gaf aan het heel fijn te vinden om thuis te werken. In Nederland zien we ook dat een groot deel van de werknemers het thuiswerken waardeert. We zij verlost van reistijden en blijken thuis vaak net zo productief – of productiever – te zijn dan op de werkvloer. Andere werknemers vinden het lastig om thuis focus te vinden en geeft aan liever weer terug te gaan naar de werkvloer. Van alle ondervraagden in een Amerikaans onderzoek geeft 41 procent aan dat zij thuis productiever zijn. Moeten we in de toekomst zo veel mogelijk thuis blijven werken of verschuiven we de werkzaamheden toch weer naar kantoor?

2. Is thuiswerken alleen tijdelijk succesvol?

Een deel van de Nederlandse werkgevers heeft in de afgelopen jaren al vaker nagedacht over thuiswerken, toen corona nog helemaal niet aan de orde was. Diverse werkgevers hebben thuiswerkdagen ingesteld en een deel van de werkgevers geeft de werknemers volledige vrijheid om thuis of op kantoor te werken. Andere werkgevers wilden voor de coronacrisis niet eens nadenken over het thuis laten werken van werknemers. Zij willen dan ook niet dat het thuiswerken blijft na de coronacrisis, vooral omdat zij ervan overtuigd zijn dat het thuiswerken alleen tijdelijk succesvol is. Zij gaan uit van het idee dat medewerkers alleen goed thuiswerken, omdat zij werken met het idee dat zij later weer terug naar de werkvloer mogen. Is dit zo, of kan thuiswerken ook op de lange termijn heel succesvol zijn?

3. Komt er groter talent binnen als de werkplek flexibel is?

De afgelopen jaren hebben steeds meer bedrijven ervaren dat het erg lastig is om talent aan te trekken en binnen te houden voor lange tijd. We hebben vooral te maken met talenten uit de generatie millennials, die erom bekend staan dat zij niet graag ergens ‘vast’ zitten. Een deel van de bedrijven denkt dat er groter talent binnengehaald wordt wanneer de werkplek flexibel is. Als nieuwe talenten zelf mogen bepalen waar zij werken, dan zouden zij eerder voor een bedrijf kiezen en langer bij het bedrijf willen blijven. Er zijn ook bedrijven die zich helemaal niet kunnen vinden in deze stelling. Zij denken dat de grootste talenten juist binnenkomen wanneer zij zich goed voelen in de sfeer van het bedrijf. Een belangrijke nadenker is dan ook: wordt er groter talent binnengehaald voor langere tijd als de werkplek flexibel is of juist als de werkplek vast binnen het bedrijf is?

4. Hebben we fysiek contact met collega’s nodig?

Een belangrijke vraag, zeker met het oog op de toekomst, is wel of we fysiek contact met collega’s en leidinggevenden nodig hebben. Ervaren we een hogere werktevredenheid en zijn we gelukkiger als we onze collega’s op regelmatige basis zien? En als dit zo is, moeten we elkaar dan elke dag zien of is eens per week ook prima? Hier verschillen de meningen over. Een deel van de werknemers geeft aan het heerlijk te vinden zonder het ‘verplichte contact’ met collega’s. Een ander deel geeft aan zich vaak eenzaam te hebben gevoeld. Dit is een belangrijk nadenkertje, want waar doet u uw werknemers nu werkelijk een plezier mee?

EarlyBridge ondersteunt u graag

Wij hebben u vier nadenkers voorgelegd, maar er zijn natuurlijk nog veel meer zaken waar u over na moet denken voordat uw medewerkers terugkeren naar de werkvloer. Hoe gaat de toekomst eruit zien voor uw werknemers en op welke manier zorgt u ervoor dat er een goede employee experience bestaat? Wij denken graag eens met u mee en zorgen voor de nodige ondersteuning. Benieuwd? Neem dan gerust contact met ons op.

Vorig bericht
Medewerkers weer terug naar kantoor: zo laat u het goed verlopen
Volgend bericht
Boektip: The Power of Moments – Ervaringen met impact

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.