31
aug

Onlangs was ik een paar dagen in Ierland voor een korte vakantie. Ik had via Ryanair geboekt. Op zich al een eerste uitdaging om alle opties die geboden worden voordat je kan inchecken te negeren. Zoals extra betalen voor naast elkaar zitten. Er was eens een tijd dat dit de gewoonste zaak van de wereld was als je twee personen gelijkertijd incheckt dat je dan naast elkaar zit. Nu is dit een “premium” optie, net zoals priority boarding, of een iets langere benen plek. Goed, niet zo een groot probleem want ik wist dit vooraf en het is mijn keuze om hier aan mee te doen.

Omdat we een paar dagen gingen rondtrekken wilde ik vooraf een auto boeken. Ik dacht slim te zijn en dit ook via de geboden opties van Ryanair te doen. Ik koos een maatschappij waarvan ik dacht dat die op de luchthaven aanwezig was. Vervolgens koos ik de optie om eigen risico af te kopen en dacht hiermee goed gedekt te zijn.

Op de luchthaven aangekomen bleek dat ik bij een broker had geboekt en dat de verhuurder in werkelijkheid Europcar was. Ik werd redelijk snel geholpen. Eerst kreeg ik een upgrade aangeboden voor een paar euro extra per dag. Ik had hier geen behoefte aan. Vervolgens moest ik of de creditcard met €1.300 laten belasten of €24 euro betalen om het eigen risico van €1.300 af te kopen. Huh, die had ik toch afgekocht? De meneer was heel resoluut en toonde geen enkel begrip. “No, you have booked with a broker”. En hij straalde uit “I don’t care what you problem is as long as you pay”. Waarschijnlijk krijgt hij de hele dag dit soort opmerkingen en is niet meer bereid om in te leven en het rustig aan mij uit te leggen. Hij was onvriendelijk, stug en veerde helemaal niet mee. Ik voelde mij niet erg welkom in Ierland hierdoor. Ergens herinnerde ik mij berichten over dit soort verhuurders verzekering trucs en was ik er toch weer ingetrapt. Ik voelde irritatie opkomen en had geen andere keuze dan de creditcard te laten belasten.

Europcar_logo9051

Vervolgens stapte ik in de auto en reed weg. Spannend want links rijden is best even wennen. Ik keek goed in de spiegels en in de achteruitkijkspiegel en tot mijn schrik zag ik daar een grote stikker op de achteruit van Europcar. Midden op de ruit die het zicht behoorlijk belemmerde. Deze sticker heb ik de hele trip gezien en mijn ergernis over Europcar verder gevoed. Ik kan mij voorstellen dat je een sticker wilt plakken om je merk te laten zien. Alleen hoe stom kan je zijn om dit zo te doen dat de bestuurder er last van heeft? Wat is het dat de persoon die deze sticker plakt niet nadenkt? Voor mij staat dit symbool voor veel mensen die werken in een organisatie en “vergeten” wie de klant is. Wat is het dat iemand denkt “zo ik plak die mooie Europcar sticker precies in het midden, goed zichtbaar voor iedereen en dan komt ons merk mooi naar voren” ipv “Laat ik de sticker laag of hoog plakken zodat de bestuurder, mijn gewaardeerde klant, er geen last van heeft”. Dit blijft een uitdaging in organisaties en aandacht vanuit de leidinggevende kan veel hierin betekenen.

Na de mooie dagen in Ierland (waarschijnlijk hadden ze een hittegolf met vier dagen zonder regen en 20 graden) waren er geen problemen met inleveren van de auto. Nu maar hopen dat die €1.300 terugkomt en er niet maanden later vreemde afschrijvingen voor boetes komen.

Na het inchecken was ik zeer aangenaam verrast, na de security check was er een enorme display met daar heel veel flessen water en een box. Voor slechts €1,- kon je een flesje water meenemen. Vooral de opmerking “Plane honesty box” was prachtig.

water

Ik moest direct denken aan Schiphol waar hetzelfde waterflesje na de security check €3,25 kost en voelt als een ripoff. Met een goed gevoel verliet ik Ierland, (bijna) allemaal heel vriendelijke mensen (op de Europcar medewerker na), goedlachs en een prachtig land.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *